טיפים לחיילים בחובה | שערים לגיוס
 

074-769-14-84

טיפים לחיילים בחובה

1. מה זה קב"ן?
קב"ן = קצין בריאות נפש. הקב"נים הם עובדים סוציאליים או פסיכולוגים קלינים בהכשרתם האזרחית. בצבא יש לקב"נים כמה תפקידים:
א. טיפול בשיחות בחיילים, בדיוק כמו אצל פסיכולוג או עובד סוציאלי באזרחות.
ב. הערכה מקצועית של מצבו הנפשי ואישיותו של החייל.
ג. ייעוץ כללי למפקדים ביחידה, כיצד לאתר חיילים במצוקה ואיך להתייחס אליהם.

2. מה ההבדל בין קב"ן לבין מש"קית ת"ש?
מש"קית ת"ש היא חיילת בסדיר שהוכשרה בקורס צבאי. מש"קית הת"ש אוספת מידע על מצבו הכלכלי של החייל ובעיות חריגות במשפחה ובמידה והחייל עומד בקריטריונים לכך, הוא מקבל הקלות בתנאי שירות, סיוע כלכלי וכדומה. קב"ן, לעומת זאת, עוסק בבריאות הנפש ולא בבעיות כלכליות או בעיות רפואיות של בני הבית. הקב"ן הוא קצין בקבע והכשרתו פסיכולוגיה קלינית או עבודה סוציאלית.

3. במה קב"ן יכול לעזור?
השיחות עם הקב"ן יכולות לעזור לעבור תקופות קשות ומשברים במהלך השירות הצבאי. הקב"ן יכול להתאים ציון קה"ס (קשיי הסתגלות) ובכך לשנות את סוג השירות של החייל. הקב"ן הוא זה שמחליט האם להפנות לפסיכיאטר צבאי. עד כאן התפקידים הפורמליים. מעבר לכך, כשיש לקב"ן יחסים טובים עם מפקדים והשפעה ביחידה, הוא יכול לעזור בהמלצות להקלות ולמעברי תפקיד בתוך היחידה.

4. מה יכולות להיות התוצאות של בדיקת קב"ן?
הקב"ן יכול להחליט שהבעיה שהחייל הגיע אתה אינה בתחום בו יש לו יכולת ו/או סמכות לעזור. הקב"ן יכול להתרשם שהחייל יכול להיעזר בטיפול בשיחות והוא יציע זאת. הקב"ן יכול להמליץ על ציון קה"ס (קשיי הסתגלות) ו/או להפנות לפסיכיאטר צבאי.

5. מה זה פסיכיאטר צבאי?
פסיכיאטר הוא רופא שהתמחה בבריאות הנפש והוא עוסק באבחון וטיפול. ההבדל המהותי בינו לבין פסיכולוג, למשל, הוא בכך שפסיכיאטר – בהיותו רופא – מטפל גם בתרופות ולא רק בשיחות. הפסיכיאטר הצבאי הוא הסמכות גבוהה יותר מהקב"ן באשר להערכת מצבו הנפשי של החייל. החלטות הפסיכיאטר מחייבות את הקב"ן אך לא ההיפך.

6. מתי קב"ן מפנה לפסיכיאטר צבאי?
קב"ן מפנה לפסיכיאטר צבאי כאשר הוא לא בטוח ממה בדיוק סובל החייל והוא זקוק להתייעצות מקצועית עם גורם בכיר יותר. קב"ן מפנה לפסיכיאטר צבאי גם כאשר הוא סבור שהחייל זקוק לטיפול תרופתי וגם כאשר הוא סבור שהחייל אינו כשיר לשירות, או זקוק לפרופיל נפשי בתחום הכשירות. החלטות הפסיכיאטר הצבאי מחייבות מפקדים וקב"נים.

7. במה פסיכיאטר צבאי יכול לעזור?
פסיכיאטר צבאי יכול לתת טיפול תרופתי שמשפר את ההרגשה והתפקוד במצבים נפשיים שונים. פסיכיאטר צבאי יכול להשפיע על סוג השירות וגם להמליץ על הקלות מסויימות. פסיכיאטר צבאי יכול גם לשחרר מהצבא.

8. מה ההשלכות של בדיקה פסיכיאטרית בצבא?
פסיכיאטר צבאי יכול להחליט שחייל או מתגייס מסוים אינו כשיר לשירות צבאי בכלל או אינו כשיר לסוג שירות (קרבי או אחר) ואז הוא ימליץ על פרופיל נפשי: או 21 או פרופיל ביניים (45 או 64).

9. איפה יש קב"נים בצבא ואיך מגיעים אליהם?
לכל חייל בצבא יש קב"ן אליו הוא זכאי להגיע ולקבל טיפול ועזרה. לפעמים הקב"ן יושב ביחידה עצמה ולפעמים במרפאה. היחידות שבהן יושב קב"ן הן בסיסי טירונים, בסיסי הדרכה, כלא צבאי וכן יחידות נוספות שיש בהן ריבוי בעיות וקשיים בתחום בריאות הנפש. זכרו! גם אם אין לכם קב"ן ביחידה עצמה, יש קב"ן שאמור לטפל בכם. כדי להגיע לקב"ן אתם יכולים לפנות למפקד או לרופא. במקרים חריגים וכשזה ניתן, פונים חיילים לקב"ן ישירות.

10. מה מותר לקב"ן ולפסיכיאטר הצבאי לספר למפקדים ולהורים?
הקב"ן מחויב לסודיות. אם חייל מספר לו על בעיות אישיות בבית או ביחידה, הוא חייב לשמור זאת לעצמו. לפעמים החייל והקב"ן מחליטים יחד שכדאי לשתף את המפקד או ההורים במשהו, כדי לעזור לחייל. רק כאשר החייל נותן לקב"ן אישור מפורט, הוא יכול להעביר את המידע.
יחד עם זאת, ישנם סייגים לסודיות. כאשר החייל מסוכן לעצמו או לאחרים חייב הקב"ן לדווח.
 

מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס