איך לשתף פעולה עם הקב"ן / שירה אורי
 

074-769-14-84

טיפים חשובים: איך לשתף פעולה עם הקב"ן / שירה אורי

טיפ מספר 1: אל תעבוד על הקב"ן!

הטעות הקלסית והנפוצה ביותר היא לנסות לעבוד על הקב"ן. רוב הפונים לקב"ן נמצאים במצוקה אמיתית אבל חושבים בטעות שפשוט לשתף במה שעובר עליהם לא יספיק והם צריכים להמציא איזה סיפור פיקנטי ויוצא דופן. כאשר בני אדם משקרים יש פער בין המילים שהם אומרים לבין שפת הגוף שלהם. הפער הזה יוצר תחושת אי נוחות אצל הצד השני ומשהו בתקשורת פשוט לא עובד. אמנם לא הוכח מעולם שלקב"נים יש כוחות על טבעיים, אבל ניסיון עשיר עם בני אדם בטוח שיש להם. אם תנסו לשקר או להגזים רובם יקלטו ותהיו מסומנים אצלם כלא אמינים. מרגע שסומנתם ככאלה, עלולים גם לא להאמין לכם שאתם סובלים בבסיס, מה שהוא דווקא אמת לאמיתה. מכתב מקב"ן אזרחי או מפסיכיאטר יכול לעזור רבות בתיאור הבעיה ובהסבר על הקשיים שלכם. אבל זכרו, גם המכתב מנוסח היטב לא יעזור אם אתם תקלקלו.

טיפ מספ' 2: דבר על הבעיה ואל תציע פתרון

תארו לעצמכם שאתם סובלים מכאב גופני כלשהו, הולכים לרופאה ואומרים לה בדיוק מה האבחנה שלכם, איזה תרופה לתת, באיזה מינונים ובאיזה שעות. את רוב הרופאים זה די יעצבן. בכל זאת, היא זאת שלמדה רפואה שנים רבות ולא אתם! אופס, פגעתם לה באגו… לא טוב בשבילכם… זה בדיוק מה שקורה כשחייל בא לקב"ן ואומר לו: אני סובל מחרדות ודיכאון וקשיי הסתגלות בצבא, "תוציא אותי מהבסיס הזה". הלו?! תן לו להיות הדוקטור… גם אם זו התרופה הנכונה, הפתרון הנכון, תתאפק ושזה יבוא ממנו. מי כמוך כחייל יודע, שאף אחד לא אוהב במיוחד כשאומרים לו מה לעשות…

טיפ מספר 3: תשתדל להגיע לקב"ן למספר פגישות ולא לפגישה חד פעמית

רוב המפגשים בין חייל לקב"ן הם חד פעמיים וטעונים במתח הנובע מכך שהחייל רוצה משהו מהקב"ן: פטור, שינוי שיבוץ, קה"ס, פרופיל נפשי, קל"ב, יומיות, שחרור, פרופיל 21....  קל לסרב למישהו שאתה לא מכיר ושלא תראה יותר לעולם. לעומת זאת, לאנשים קרובים אנחנו הרבה יותר דופקים חשבון. הפוך את עצמך לדמות משמעותית בחייו של הקב"ן. תגיע אליו לשיחות קבועות, שיכיר אותך וייקשר אליך. כך תהיה לו הרבה יותר הבנה ואהדה אליך ולבעיותייך ויש להניח שגם יציע לך פתרונות מעשיים ביתר נדיבות ורוחב לב.

טיפ מספר 4: אל תהיה תובעני.

אנשים לא אוהבים תובענות. באופן מוזר כשדורשים ממישהו לעשות משהו או לתת משהו, התגובה שלו היא הפוכה בדיוק. הוא ממש – אבל ממש! – לא ירצה לעשות זאת. קשה להשיג רצון טוב ושיתוף פעולה ממישהו שמתנהגים אליו כאל אובייקט שרק רוצים לקחת ממנו משאבים. אז תדרוש קצת פחות ותראה שתקבל הרבה יותר.

טיפ מספר 5: גרום לו לחבב אותך

אסור לשכוח שהקב"ן הוא בראש ובראשונה בן אדם. אמנם השיקולים שלו אמורים להיות אך ורק מקצועיים ואובייקטיביים אבל המציאות היא תמיד יותר מורכבת. אם הקב"ן יחבב אותך זה לגמרי לא יזיק ויעלה מאוד את הסיכויים שיעשה בשבילך כמה צעדים מעבר למה שהוא חייב באופן פורמלי. לרוב הקב"נים יש בדרך כלל השפעה לא מעטה על המתרחש ביחידה אם הם רק רוצים. אז איך גורמים למישהו לחבב אותך? זה כבר קצת מסובך… אבל בגדול, נהג בנימוס, אל תאיים, אל תהיה תובעני, תן לו הרגשה שהוא משמעותי ועוזר. אם תצליח בזה, אתה בדרך הנכונה…

טיפ מספר 6: תן לו להרגיש שהוא עוזר

כל אחד רוצה להרגיש משמעותי בעולם הזה. כל אחד רוצה להרגיש שהמאמצים שלו נושאים פרי, שלמעשים שלו יש תוצאות חיוביות. כל זה נכון כמעט לגבי כל בני האדם ואף נכון שבעתיים לגבי בני האדם המסוימים הבוחרים לעסוק במקצועות טיפוליים. הקב"נים הם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטריים ורבים מהם בחרו בקריירות האלה כדי לעזור לאנשים. אז תן לקב"ן שלך את ההרגשה שהוא עושה זאת! הוא בטח יכיר לך תודה וירגיש שהוא רוצה לתת לך משהו בחזרה.

טיפ מספר 7: אל תאיים

איך אתה מרגיש כשמאיימים עליך? איך אתה מרגיש כשמדברים אליך במשפטים של "אם…אז"? למשל: אם לא תסדר את החדר לא תקבל דמי כיס, או אם לא תשיג 90 במגן לא נגיש אותך לבגרות. משפטים כאלה הם מסוג הניסוחים המבאסים והמעצבנים ביותר. תאר לך שאתה שומע את המשפט: "אם לא תוציא אותי מפה אני לא יודע מה אני אעשה לעצמי?". תאמין לי, הקב"ן ירצה בעיקר לתת לך סטירה באותו רגע (אל דאגה, יש להניח שהוא יתאפק…) ובטח לא ירגיש רצון עז להקל על מצוקתך.

טיפ מספר 8: גלה מוטיבציה לשירות

הקב"ן הוא אמנם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש (עובד סוציאלי, פסיכולוג, פסיכיאטר) אבל הוא גם קצין בצבא. מן הסתם הוא חושב ששירות בצה"ל הוא דבר חשוב ושצריך לעשות הרבה כדי להמשיך לשרת גם כשקשה. תבהיר לו שאלו גם הערכים שלך ושאתה צריך את עזרתו כדי להצליח בכך.

טיפ מספר 9: דבר על רגשות ולא על אידאולוגיה

קב"נים, כפי שאמרנו, הם קצינים בצה"ל ומן הסתם עמדתם כלפי השירות הצבאי חיובית. הם חושבים שצריך צבא ושצה"ל חיוני לקיומה של מדינת ישראל. יש להניח שחלקם אפילו חושבים שכל תפקיד (גם אם הוא נחווה על ידי החייל כטיפשי וחסר משמעות) הוא חיוני למאמץ הכולל. מכאן נובע שלבוא לקב"ן ולומר משפט כמו: "אני חושב שהתפקיד שלי לא משמעותי ועדיף שאני אלך במקום לשירות לאומי" או "הבעיה במדינה שלנו היא המיליטריזם" לא ממש יקדם אותך. אז במקום לדבר על ערכים ואידאולוגיה, דבר על איך אתה מרגיש בתפקיד ובתנאי השירות שלך.

טיפ מספר 10: תן לו באמת צ'אנס לעזור לך!! הטיפ החשוב ביותר!!!

קב"נים אינם פקידים באפסנאות ולא אנשי מחשבים במודיעין. הם אנשי טיפול! כלומר, יש להם ידע וכלים מקצועיים בהם הם יכולים (ורובם גם מאוד מאוד ישמחו) לעשות שימוש למענכם. הקב"נים יודעים איך לעזור במגוון מצבים של קשיי הסתגלות בצבא, דיכאון, חרדה, קשיים חברתיים בשירות ועוד ועוד. העזרה יכולה להיות דרך שיחות אישית, קבוצות, טיפול תרופתי ועוד. מה דעתכם לתת לזה צ'אנס? אולי תרוויחו משהו? מי יודע…
 

מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס