האם אני מתאים להיות חייל קרבי? / שירה אורי
 

074-769-14-84

האם אני מתאים להיות חייל קרבי? / שירה אורי

שירות קרבי הוא ללא ספק גולת הכותרת של השירות בצה"ל. מטרת הצבא (למקרה ששכחתם…) הוא להילחם, כך שהלוחמים הם למעשה העניין. כל מה שמסביב, מאנשי מודיעין מתוחכמים ועד נהגי משא שבוזים – כולם כאן רק כתמיכה ועזרה לחיילים הקרביים. חייל שמתגייס לשירות קרבי ומתאים לכך פיזית ונפשית, יכול לחוות חוויה מדהימה של התחזקות והתעצמות בכל המישורים. לעומת זאת, כאשר הכוחות הפיזיים והנפשיים אינם מתאימים לשירות כזה, הוא יהיה חוויה קשה מאוד אשר תוביל לנזק במגוון תחומים.

במאמר זה נתמקד בתכונות הנדרשות לחייל קרבי. אחרי שתקראו אותו תוכלו לדעת האם אתם מתאימים לשירות כזה. אם כן – זה הזמן להתחיל להתעניין ביחידות השונות ולבקש במנילה את זאת שאתם הכי מתחברים אליה. אם לא – זה הזמן לחשוב איך תגיעו למסלול שירות אחר, בו תוכלו לתרום.

חייל קרבי צריך להיות גמיש ומסתגל לשינויים: מסלול ההכשרה של החייל הקרבי, ועל אחת כמה וכמה השירות עצמו, מאופיין בחוסר וודאות ושינויים מתמידים. כל תוכנית היא בסיס לשינויים והם קורים כל הזמן. לרוב לא תדע אם אתה יוצא שבת, כמה שעות תישן בלילה ואיזה משימה תיפול עליך בחמש הדקות הקרובות. יום שמתחיל רגוע, יכול להפוך בן רגע להקפצה למשימה מסוכנת. שבוע רגילה בו תכננת חופש באילת עם החבר'ה יכול להתבטל בבת אחת ותמצא את עצמך במקום באילת, למשל, בעזה.

חייל קרבי צריך לדעת להסתדר עם אנשים אחרים: במלחמה או במבצע שיתוף הפעולה עם החברים ליחידה והמחויבות ללא סייג שלהם להגן אחד על השני, הם לעתים קרובות ההבדל בין חיים למוות. גם בשגרת האימונים והפעילות המבצעית, נדרש החייל הקרבי לחיות יחד עם חבר'ה אחרים בקרבה ואינטנסיביות. צריך לדעת להתחשב, להתחלק, לוותר, לקבל את השונה, לעזור. בקרבי אתה צריך להיות חבר אמיתי ולא מספיק להיות אחד שכייף לצאת אתו לבלות או שיודע להצחיק את החבר'ה. אתה צריך להיות מסוגל, למשל, לקום לשמירה בזמן, למרות שכבר שבוע אתה כמעט לא ישן, כדי לא 'לדפוק' את החבר ששומר עכשיו. ההצלחה שלך נמדדת, לא רק בהישגים האישיים שלך ולפעמים אתה צריך לדעת להתעכב ולהפסיד כי השרשרת תמיד חזקה כמו החוליה הכי חלשה שלה. אתה צריך לדעת לקבל את זה בלי לכעוס ולהאשים חבר שיותר קשה לו.

חייל קרבי צריך לדעת לקבל מרות בלי לערער עליה: תארו לכם שבשעת מלחמה יתחיל חייל לשאול את המפקד למה אנחנו תוקפים את המטרה הזאת למה עכשיו, ולמה מהכיוון הזה? טוב לא ייצא מזה… בזמן אמת לחייל קרבי אסור לשאול שאלות או לפקפק (למעט פקודה בלתי חוקית בעליל. מה זה? תלמדו בהזדמנות אחרת…). לכן חייל קרבי חייב בציות מוחלט לממונים עליו. לא משנה מה הוא חושב עליהם וגם אם נדמה לו שיש דרך טובה יותר לעשות את הדברים. המשמעות היא שגם בזמן שגרה אתה צריך לדעת לקבל ברוח טובה את העובדה שלא מפסיקים להגיד לך מה לעשות, וכמובן, גם לבצע…

חייל קרבי צריך להיות עצמאי: בשירות קרבי נמצאים המון זמן בצבא ומעט זמן בבית. הרבה פעמים מותר להשתמש בטלפון רק במשך זמן קצר במהלך היום, כך שהקשר עם הבית קיים אך אינו אינטנסיבי ורציף כמו שהתרגלתם. חייל קרבי צריך להיות מסוגל לישון, כמובן, מחוץ לבית, לנסוע בתחבורה ציבורית למקומות רחוקים ומשתנים, לדעת לתכנן שימוש בכסף ובתקציב ובעיקר לקבל החלטות יומיומיות בלי להתייעץ עם ההורים.

חייל קרבי צריך לא להתרגש מלכלוך: השירות הקרבי לא מתרחש במלון חמישה כוכבים וגם לא בבית. הכי קרוב שתגיעו למקום ממש היגייני יהיה כשתצאו לנופש של שבוע באיזה כפר נופש צבאי. רוב הזמן תזיעו, תסריחו, אם תתקלחו זה יהיה במקלחות די מגעילות, עם עוד אנשים, על הרגליהם וריחותיהם. השירותים – כנ"ל. תאכלו את האוכל של הצבא ולא של הבית, לפעמים בלי שולחן. תשתו מפה לפה. אז אסטניסטים יקרים – זה לא בשבילכם…

חייל קרבי צריך להיות בעל חוסן נפשי: כשרואים ברחוב חייל עם נשק, כומתה בצבע החטיבה וסיכות מפוארות על המדים, אפשר ללא ספק לקנא… אבל בפועל, מבלה החייל הקרבי רוב הזמן במדי ב', מלוכלך, בחום, בקור, ישן מעט, עובד קשה, חוטף פקודות ועונשים וכדומה. כאילו שזה לא מספיק, חייל קרבי נתקל במצבים מאוד מפחידים ומסכני חיים ונחשף למראות של פצועים והרוגים. כדי לעמוד בכל אלה וגם לשמור, לפחות בדרך כלל, על מצב רוח תקין וגישה אופטימית אתה צריך את הדבר החמקמק הזה שנקרא 'חוסן נפשי'. המסע ארוך ומפרך ובמקרה זה, נכון לומר שרק החזקים ישרדו אותו.

הדברים שדיברנו עליהם הכרחיים כדי להצליח בשירות קרבי. יחד עם זאת חשוב לזכור, שאת חלקם ניתן גם לפתח במהלך השירות הקרבי ולא חייבים לבוא אתם באופן מושלם מהבית. זכרו, שהשירות הקרבי חשוב מאוד לביטחון המדינה ויכול גם לתרום הרבה לכם. אבל, חשובה יותר, בריאותכם הנפשית! בהצלחה…
 

מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס